FAQ - Veelgestelde vragen

Configuratiescherm

Informatie over het configuratiescherm.

Ik ben mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten. Hoe kan ik deze weer opvragen?

U kunt uw inlog gegevens opvragen via het volgende formulier. Hierbij vult u de gebruikersnaam en e-mailadres in die u heeft ingevuld tijdens de registratie van uw gastenboek. Weet u niet zeker wat uw gebruikersnaam is? Controleer dan naar welke URL (internet-adres) u wordt gestuurd als u naar uw gastenboek gaat. Hierbij is het gedeelte voor .mygb.nl/ uw gebruikersnaam. Bijvoorbeeld: demo bij http://demo.mygb.nl/

Naar boven

Ik wil graag een bericht verwijderen uit mijn gastenboek. Hoe doe ik dit?

Ga naar http://www.mygb.nl/ en vul onder het kopje Inloggen de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek in. Nadat u bent ingelogd klikt u in het linkermenu op Berichten beheer. In het volgende scherm ziet u een lijst met berichten welke zijn geplaatst in uw gastenboek. Klik op de link 'verwijder' bij het bericht dat u wilt verwijderen. Het is ook mogelijk om meerdere berichten tegelijk te selecteren en verwijderen. Dit kunt u doen door op het vakje links van het bericht te klikken, zodat deze wordt geselecteerd. Vervolgens klikt u op de knop verwijderen om de geselecteerde berichten te verwijderen.

Naar boven

Ik heb een bericht verwijderd die ik niet had moeten verwijderen. Is het mogelijk om deze terug te halen?

Helaas, eenmaal verwijderde berichten kunnen niet worden teruggehaald, ook niet door ons.

Naar boven

Ik heb (per ongeluk) mijn gastenboek verwijderd. Kan dit ongedaan worden gemaakt?

Stuur een bericht via het contact-formulier met de melding dat u uw gastenboek heeft verwijderd en dit graag ongedaan wil laten maken en er zal worden gekeken of er een mogelijkheid is tot het terugzetten van uw gastenboek. Vergeet niet uw gebruikersnaam en wachtwoord te vermelden.

Naar boven

Wat is een lichtkrant en waar kan ik deze plaatsen?

De lichtkrant geeft een korte impressie wat de bezoeker kan verwachten van het gastenboek door het laatste bericht welke is geplaatst in uw gastenboek weer te geven. Het is dus een manier om uw bezoekers naar het gastenboek te lokken en uw website wat levendiger te maken. In de lichtkrant kunt u dus niet zelf een bericht plaatsen, er komen alleen de berichten uit uw gastenboek te staan. De code voor de lichtkrant kunt u opvragen in het configuratiescherm van uw gastenboek onder Website Extra's > Lichtkrant. Deze code plaatst u in de broncode van een van de pagina's van uw website. Let op: het is niet mogelijk om de lichtkrant te gebruiken via MSN Spaces, web-log.nl of FreeWebs. Het is tevens niet mogelijk de lichtkrant op uw gastenboek te plaatsen.

Naar boven

Ik ontvang geen notificatie-email terwijl ik dat wel heb ingesteld. Hoe kan dat?

Controleer allereerst even of het e-mailadres dat staat ingesteld bij het gastenboek klopt. Dit kunt u zien in het configuratiescherm van uw gastenboek onder Algemene gegevens wijzigen. Klopt het e-mailadres? Dan houdt helaas de spamfilter van uw e-mailserver de notificatie e-mails tegen. Wanneer u zelf de e-mailserver beheert dan kunt u de instellingen raadplegen van uw spamfilter. Wanneer u een e-mailadres gebruikt van uw internetprovider, dan kunt u proberen een e-mail te sturen naar de helpdesk met de vraag of ze onze e-mails uit de spamfilter willen halen. Wanneer u een e-mailadres gebruikt van hotmail, dan kunt u zelf de spamfilter aanpassen. Ga hiervoor naar hotmail.com en log in met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw hotmailadres. Na te zijn ingelogd klikt u op instellingen rechtsboven in beeld. Op de volgende pagina klikt u op de knop Post (onder Prive). Op de volgende pagina klikt u op de link Bescherming tegen ongewenste e-mail. Klik vervolgens op Veilige lijst. In het tekstvak onder Typ een adres of domein: typt u mygb.nl en klik vervolgens op Toevoegen. Voortaan worden de e-mails afkomstig van MyGB.nl niet meer gezien als spam.

Naar boven

Kan het gastenboek ook in een andere taal worden weergegeven?

Het gastenboek kan in vele talen worden weergegeven. Momenteel wordt er hard gewerkt aan het vertalen van het gastenboek in vele verschillende talen. Heeft u een fout gezien in een bestaande vertaling, of kunt u ons helpen met vertalen? Laat het ons alstublieft weten via het contactformulier. Vergeet niet te vermelden om welke taal het gaat.

Naar boven

Hoe kan ik het gastenboek op alleen lezen (read only) zetten?

Het is mogelijk om het gastenboek op alleen lezen (read only) te zetten, waardoor alle berichten wel worden getoond, maar niemand een nieuw bericht er bij kan zetten. Om 'alleen lezen' aan te zetten gaat u naar het configuratiescherm van uw gastenboek en logt u in met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek. Na te zijn ingelogd klikt u op status wijzigen in het linker menu. Op de volgende pagina kiest u voor Mensen mogen alleen berichten in mijn gastenboek lezen en klikt u op Wijzigingen opslaan. Uw gastenboek staat nu op alleen lezen.

Naar boven

Kan ik ook extra vragen toevoegen aan het formulier waar de bezoekers een bericht kunnen achterlaten?

Het is mogelijk om extra vragen toe te voegen aan het formulier. Ga hiervoor naar het configuratiescherm van uw gastenboek en log in met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek. Na te zijn ingelogd klikt u op vragenformulier wijzigen in het linker menu. Op de volgende pagina kunt u tot maximaal 8 vragen toevoegen aan het gastenboekformulier. Nadat u de vragen heeft toegevoegd/aangepast klikt u op Wijzigingen opslaan.

Naar boven

Ik heb last van veel ongewenste berichten (spam) in mijn gastenboek. Wat kan ik hier aan doen?

Het is vervelend om te horen dat uw gastenboek wordt belaagd met spam. Wij doen er alles aan om de vele spamberichten tegen te houden, maar soms glippen er aantal door onze spamfilters heen. Gelukkig zijn er een aantal mogelijkheden om het aantal ongewenste berichten te beperken. Ten eerste kunt u het ongewenste bericht altijd blokkeren en verwijderen. Hierbij kan de spammer niet met het huidige ip-adres meer een bericht achterlaten. Dit kunt u instellen door te gaan naar het configuratiescherm en in te loggen met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek. Na te zijn ingelogd klikt u op berichten beheer in het linker menu. Op de volgende pagina klikt u op blokkeer en nadat de pagina ververst is op verwijder. Ten tweede kunt u een verificatiecode aanzetten. Dit is een plaatje waarop een code wordt weergegeven. Voordat een klant zijn bericht kan plaatsen, moet diegene de verificatiecode overtypen in een tekstvak. Dit zorgt ervoor dat geautomatiseerde spam niet meer kan worden toegevoegd aan uw gastenboek. Om dit aan te zetten klikt u binnen het configuratiescherm in het linkermenu op Werking gastenboek. Op de volgende pagina klikt u onder Beveiligingscode weergeven op Ja,.... Vergeet vervolgens niet de pagina op te slaan door te klikken op 'Wijzigingen opslaan'. Ten derde kunt u zodra u een spambericht binnenkrijgt de inhoud van het bericht naar ons sturen via het contactformulier. Vervolgens zorgen wij ervoor dat het wordt opgenomen in de verschillende spamfilters.

Naar boven

Is het mogelijk om statistieken te zien van mijn gastenboek bezoekers?

Het is mogelijk om statistieken, van de bezoekers die uw gastenboek bezoeken, te bekijken. Om er voor te zorgen dat u de meest volledige statistieken te zien krijgt maakt MyGB.nl gebruik van Google Analytics. Google Analytics is een volledig gratis en zeer uitgebreid statistieken programma van Google welke een duidelijk beeld geeft over de hoeveelheid bezoekers die uw gastenboek bezoeken, waar ze vandaan komen en welke pagina's ze hebben bezocht. Om de statistieken te activeren gaat u naar het configuratiescherm van uw gastenboek en logt u in met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek. Na te zijn ingelogd klikt u op Bezoekersstatistieken instellen in het linker menu. Op de volgende pagina vindt u een stapsgewijze uitleg welke u dient te volgen om de statistieken in te stellen. Na de statistieken te hebben ingesteld kunt u via uw eigen Google Analytics account precies volgen hoeveel mensen er op uw gastenboek komen. (Ondersteuning voor andere counters of bezoekerstatistiek / analyse programma's worden in een later stadium toegevoegd).

Naar boven

Is het mogelijk om bepaalde ongewenste woorden te filteren uit de berichten?

Het is mogelijk om bepaalde woorden die u niet wilt laten voorkomen in de geplaatste berichten te vervangen door een ander woord of tekenreeks. Heeft u bijvoorbeeld een gastenboek voor jongeren en wilt u niet dat er scheldwoorden worden getoond, dan kunt u deze toevoegen aan de woordfilterlijst waardoor ze niet meer worden weergegeven in uw gastenboek. Om bij uw gastenboek de woordfilter in te stellen kunt u gaan naar het configuratiescherm van uw gastenboek. Log vervolgens in met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek. Na te zijn ingelogd klikt u links in het menu op Woordfilter. Op de volgende pagina ziet u twee tekstvakken staan. In het bovenste tekstvak kunt u onder elkaar een lijst met woorden typen welke u wilt laten vervangen met het woord of tekenreeks dat u in het tweede tekstvak plaatst (bijvoorbeeld ****). Naast losse woorden is het ook mogelijk om halve zinnen in zijn geheel te blokkeren. Typ hiervoor de woorden naast elkaar.

Naar boven

Is het mogelijk om een kopie of backup van mijn gastenboek te krijgen?

Het is mogelijk om een backup van uw gastenboek aan te maken, zodat uw berichten nooit verloren gaan. De backup is zo ontworpen dat deze gemakkelijk te printen valt of kan worden aangepast met uw favoriete tekstverwerkingsprogramma (zoals Microsoft Word). Voor het aanmaken van de backup gaat u naar het configuratiescherm van uw gastenboek en logt u in met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek. Na te zijn ingelogd klikt u op Backup van het gastenboek. Op de volgende pagina vindt u het formulier om de backup speciaal naar uw wensen vorm te geven.

Naar boven

Ik heb notificatie e-mails aangezet, maar ik ontvang sinds kort geen e-mails meer. Hoe komt dat?

Wanneer u zeker weet dat u de notifactiefunctie aan heeft staan, maar alsnog geen notificatie e-mail ontvangt binnen enkele minuten nadat er een bericht is geplaatst, dan kunt u de volgende dingen doen:

  1. Controleer of het e-mailadres klopt. Ga hiervoor naar het configuratiescherm van uw gastenboek en log in met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek. Na te zijn ingelogd klikt u op Algemene gegevens wijzigen. Op de volgende pagina kunt u zien of het e-mailadres klopt en zo nodig deze wijzigen.
  2. Controleer of er bij uw e-mailadres een spamfilter actief is welke mogelijk de notificatie e-mails tegenhoudt.
  3. Neem contact op met de provider van het e-mailadres met de vraag of ze op spam filteren en hoe het kan dat u bepaalde emails niet onvangt.

Naar boven

Hoe kan ik mijn gastenboek verwijderen / account opzeggen?

Wat jammer dat u het gastenboek wilt opzeggen. We hopen dat u heeft genoten van het gastenboek. Om uw gastenboek te verwijderen gaat u naar het configuratiescherm van uw gastenboek en logt u in met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek. Na te zijn ingelogd klikt u op gastenboek verwijderen. Op de volgende pagina vult u nogmaals uw wachtwoord in en eventueel een reden van opzegging. Vervolgens klikt u de knop Gastenboek verwijderen. Uw gastenboek is bij deze verwijderd.

Naar boven