FAQ - Veelgestelde vragen

Gebruik gastenboek

Informatie over hoe u uw gastenboek kunt gebruiken.

Is het mogelijk de berichten eerst te keuren alvorens deze worden geplaatst in het gastenboek?

In het configuratiescherm van uw gastenboek kunt u instellen of de geplaatste berichten eerst door u moeten worden goedgekeurd alvorens deze worden weergegeven in het gastenboek. Om de Berichten keuren mogelijkheid aan te zetten gaat u naar het configuratiescherm en klikt u op het menu item Berichten goedkeuren. Op de volgende pagina klikt u op de link Berichten keuren instellen. Op de volgens pagina kiest u "Ja, ...". Wanneer er door een bezoeker een bericht zal worden geplaatst kunt u via het menu-item Berichten goedkeuren het bericht zien. Via de knop Goedkeuren wordt het bericht goedgekeurd en weergegeven in het gastenboek. Mocht u vervolgens het bericht willen aanpassen, dan kunt u het terugvinden via het menu-item Berichten beheer.

Naar boven

Hoe voeg ik een plaatje toe aan mijn bericht?

Klik op de knop onder het bericht invoervak, waar u het bericht schrijft. Vul in het schermpje wat verschijnt de URL in die leidt naar een plaatje, bijvoorbeeld http://www.voorbeeld.nl/plaatje.jpg Wanneer de knop niet aanwezig is betekent het dat de eigenaar van het gastenboek niet toestaat dat er plaatjes worden geplaatst in het gastenboek. Let op: Wanneer u een plaatje wilt gebruiken moet deze al online staan. Het handigste is deze te uploaden op de plek waar u ook uw website heeft staan of gebruik te maken van een Image Hosting site.

Naar boven

Hoe voeg ik een smiley of meerdere smilies toe aan een bericht?

Om smileys toe te voegen aan een bericht dat u wilt plaatsen in het gastenboek klikt u op de knop Knop om smilies toe te voegen aan een bericht onder het tekstvak waar u het bericht typt. Vervolgens verschijnt het Smilies toevoegen scherm waar u door middel van het klikken op de smiley naar keuze deze plaatst in het bericht. Wanneer de smiley is geplaatst ziet u een code staan in uw bericht (bijvoorbeeld: :-) of :-( of :schrik: ). Deze code zal worden vervangen door de smiley, zodra het bericht is geplaatst in het gastenboek. Mocht er geen smiley-knop onder het tekstvak staan en het gaat om uw eigen gastenboek, dan kunt u deze toevoegen door te gaan naar het configuratiescherm van uw gastenboek en in te loggen met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek. Na te zijn ingelogd klikt u op Werking gastenboek in het menu. Op de volgende pagina kunt u de smilies aanzetten.

Naar boven

Kan ik ook andere smilies toevoegen aan het gastenboek?

Het is niet mogelijk de standaard smilie-set uit te breiden van het gastenboek. Wel kunt u gebruik maken van de knop zoals hier staat beschreven om de smilie toe te voegen aan het bericht. Bij smilies sites als mysmilies.com kunt u de [img]url[/img] code die bovenaan de website staat toevoegen aan het bericht om de desbetreffende smilie toe te voegen.

Naar boven

Waarom moet ik een verificatiecode overnemen?

De reden dat u een code moet overnemen is om te voorkomen dat spammers via automatische scripts allerlei spamberichten op het gastenboek plaatsen. Wanneer u de beheerder bent van het gastenboek en geen problemen heeft met of geen last heeft van spam, dan kunt u deze uitzetten in het configuratiescherm van het gastenboek. Log in met de gebruikersnaam en wachtwoord van het gastenboek en ga vervolgens naar Werking gastenboek. Onderaan de pagina klikt u op "Nee, geef de verificatiecode niet weer" en vervolgens op Wijzigingen opslaan. Hierbij is de verificatiecode uitgeschakeld.

Naar boven

Kan ik ook html toevoegen aan mijn bericht in het gastenboek?

Nee, het is niet mogelijk om HTML gebruiken binnen het bericht. De bezoekers kunnen aan de hand van de knopjes onderaan het invoervak (waar het bericht wordt getypt) verschillende functies aanroepen. Hiermee kunnen bijvoorbeeld links worden toegevoegd, tekstkleur/lettertype worden veranderd of plaatjes worden toegevoegd. Het is daarom niet nodig om bezoekers HTML te laten invoeren. Om veiligheidsredenen is het daarom ook geheel uitgeschakeld. Mocht een bezoeker toch html in het bericht zetten, dan worden de HTML tags als tekst weergegeven (bijvoorbeeld: <B>).

Naar boven

Kan ik ook een videoclip / filmpje toevoegen aan mijn bericht in het gastenboek?

het is mogelijk om een videoclip toe te voegen aan een bericht dat u wilt plaatsen in een gastenboek. Klik hiervoor op de video toevoegen knop boven het tekstvak waar u het bericht typt. Vervolgens klikt u op de website waar het filmpje staat en vult u de url in naar het filmpje. Klik vervolgens op Toevoegen. Op deze wijze kunt u er een leuk video gastenboek van maken. Momenteel ondersteunen wij video's van YouTube, Google Video, Yahoo! video en MySpace video.

Naar boven

Kan ik ook een muziekje op het gastenboek zetten als achtergrondmuziek?

Het is niet mogelijk om een achtergrondmuziek te plaatsen op het gastenboek. De reden hiervoor is dat muziek dat zich automatisch afspeelt wanneer een pagina wordt bezocht als zeer irritant wordt beschouwd door het merendeel van de bezoekers. Wel is het mogelijk om bijvoorbeeld een muziekvideo te plaatsen in een bericht in het gastenboek, waarbij de bezoeker de keuze heeft om deze af te spelen. Klik hiervoor op de knop boven het tekstvak waar u het bericht typt. Vervolgens klikt u op de website waar het filmpje staat en vult u de url in naar het filmpje. Klik vervolgens op Toevoegen.

Naar boven

Is het mogelijk om het e-mailadres veld van het gastenboek verplicht te stellen?

Het is niet mogelijk het emailadres verplicht te stellen, wanneer een bezoeker een bericht in uw gastenboek wil plaatsen. De reden hiervoor is dat sommige bezoekers geen e-mailadres hebben en anderen hun e-mailadres niet graag uitgeven. Mocht u toch graag in contact komen met de bezoeker, dan kunt u het bericht beantwoorden met de vraag of diegene contact met u wilt opnemen.

Naar boven

Kan ik ook berichten in mijn gastenboek beantwoorden?

Ja, het is mogelijk berichten van uw bezoekers te beantwoorden. Ga hiervoor naar het configuratiescherm en log in met de gebruikersnaam en wachtwoord van uw gastenboek. Na te zijn ingelogd klikt u op Berichten Beheer in het menu. Op de volgende pagina kunt u een bericht beantwoorden door op de link Beantwoord te klikken. Na het bericht te hebben beantwoord zal deze worden geplaatst op uw gastenboek.

Naar boven